Om emalje

Kunsten at Emaljere

Emalje har været brugt siden det 7. århundrede. 

Emalje er knust, farvet glas med en speciel kemisk formel, der gør at det kan fusionere med ædelmetal,

dvs kun rent guld, sølv eller kobber.

Siden har emaljerne og redskaberne udviklet sig meget.

I dag er emaljekunst ved at være en sjældenhed.

Mange guldsmede vælger at undgå emaljearbejde. Populært siger guldsmede at hvis du vælger at lave

smykker med emalje, kommer du til at gøre arbejdet 2-3 gange.

Nogle af de mere kendte emaljer er Georg Jensens Margueriter eller de berømte Fabergé æg.

Når du laver emalje på metal, kan det sammenlignes med at fremstille malerier.

Men før du kan begynde at ”male”, skal du først have en plan, incl. fastgørelser, kæde eller ophæng, og alt

skal laves i den rigtige rækkefølge for at lykkes.

Så skal du fremstille dit ”kanvas”:

Jeg laver det af finsølv eller sterling sølv, hver facon saves ud af metallet.

Derefter beslutter jeg mig for emaljeteknikken (champleve, basse taille, plique a jour eller cloisonné).

Så banker jeg ofte metallet til en let hvælvet form.

Hvis smykket ikke skal indfattes, så loddes eventuelle dele, ørestik, brochenål eller ophæng, på metallet med

specielt slaglod, således at slagloddet ikke rører emalje.

Nu er metallet klar til grund-emalje, 1-2 lag på fronten og 1-3 lag på bagsiden.

Derefter begynder det egentlige emaljearbejde.

Emaljen brændes på metallet enten med en gasbrænder eller i en speciel ovn. Det brændes på metallet i

super tynde lag, et lag ad gangen, ved høj temperatur, dvs 750-8750 c.

Det kan drysses på emnet i tør tilstand, eller det kan blandes med demineraliseret vand, og lægges på emnet

i meget tynde lag. Våd emalje kan påføres med en tilspidset gåsefjer, en pindsvinepig, en lille pensel eller en lille spatel.

Når det er besluttet hvilken teknik jeg vil bruge, bestemmes hvilke farver det skal være.

Som udgangspunkt laves der farveprøve for hver enkelt farve.

Hvis man vælger at lægge emaljen på i vandig opløsning, skal hver enkelt farve knuses i en morter med vand,

indtil konsistensen føles som mel. Derefter renses emaljen til vandet er helt klart.

Det tager ca. 30 min pr. farve at gøre den klar til emaljering.

Når man, som jeg, arbejder mest i sølv eller finsølv, bruges der oftest gennemsigtige emaljer, der kræver at

de er grundigt rensede, for at opnå det pæneste resultat.

Når emaljearbejdet er færdigt, laves smykket færdigt, med lodning, indfatning og polering.